zondag 18 mei 2014

Watch Dogs: pure fictie, of angstvallige realiteit?

Het nieuwste spel van Ubisoft, Watch Dogs, belooft een groot succes te worden. Met nog iets meer dan een week te gaan tot de release is het spel het vaakst voorbesteld in de geschiedenis van het bedrijf, en het op een na vaakst voorbesteld van alle spellen. Wat maakt dit spel, dat al een aantal keer is uitgesteld, tot een succes?

Watch Dogs op de E3 in 2013. Foto: -EMR- Flickr Media
Watch Dogs in een notendop: in Watch Dogs kruip je in de huid van Aiden Pierce, een hacker wiens criminele verleden heeft geleid tot een drama in zijn familie. Nu wil hij wraak nemen op de schuldige. Ik weet niet wat Pierce's datalimiet is, maar met zijn smartphone kan hij de hele stad hacken. Watch Dogs speelt zich namelijk af in Chicago in de nabije toekomst, waar ctOS, een centraal besturingssysteem dat alles in de stad regelt, de dienst uitmaakt. Wanneer ik "alles" zeg, bedoel ik ook echt alles. Van de cameratoezicht, tot de verkeerslichten, tot profiling van iedereen, maar dan ook echt iedereen. En met zijn smartphone heeft Pierce hier toegang toe, en gebruikt hij dit voor... Ja, dat mag de speler zelf bepalen.

Dit is niet allemaal verzonnen door een aangeschoten medewerker bij Ubisoft. Chicago loopt vooruit op het gebied van automatisering en surveillance. Gaat het echt richting Watch Dogs, waar een computerprogramma alles in de gaten houdt en een eventuele hacker toegang heeft tot alles. Maar dan ook echt, alles. Van onze eventuele strafbladen tot aan onze medische gegevens. Van onze inkomens tot onze gedetecteerde huwelijksproblemen. Alles.

Misschien wel. We hebben de neiging om in alles de stekker te pluggen en aan te sluiten op het wereldwijde net. Zelfs onze wasmachine heeft wifi tegenwoordig. En in België worden staatsgeheimen buitgemaakt door hackers, omdat ze bijna open en bloot op het internet beschikbaar waren. Buitgemaakt door de Russen, zo wordt er gezegd, maar dat vind ik veel te voorbarig gesteld.

De onthullingen van klokkenluider Edward Snowden heeft de verkoopcijfers van Watch Dogs ook goed gedaan. De Amerikaanse inlichtingendienst kijkt, luistert en leest in principe met alles mee. Dat is precies het geval bij het ctOS. In principe kijkt, luistert en leest dat systeem ook mee. "Voor uw veiligheid en gemak," zo zegt ctOS zelf. "Voor uw veiligheid, tegen terrorisme," zo zegt de NSA. "We hebben toch niks te verbergen," wordt er door iedereen gezegd. Zoek de verschillen.

Het verschil is dat de inlichtingendiensten nog niet alles regelen. Nog niet. Maar met bepaalde wifipunten worden nu al bepaald hoeveel mensen op een bepaalde plek lopen. Als je het niet uitzet, kun je zelfs geïdentificeerd worden. Hoe handig zal het zijn als deze informatie wordt gebruikt voor het regelen van de verkeerslichten? Hoe handig zal het zijn als je zorggegevens voor al je zorgverleners beschikbaar is (Elektronisch Patiëntendossier, ook een onderdeel in Watch Dogs). Hoe handig zal het zijn om misdaad te voorkomen door iedereen met de camera's te scannen en een dreigingsniveau op te sturen naar de politie zodra iets uit de hand dreigt te lopen?

En dan is het wachten tot de real life Aiden Pierce opstaat...

Watch Dogs is een in 2012 aangekondigde game van Ubisoft die dinsdag 27 mei uitkomt en onder andere hier te bestellen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten