dinsdag 27 januari 2015

De rekentoets des doods

De rekentoets des doods. Dat is het beeld dat ik de afgelopen weken in het nieuws zag over de verplichte rekentest. Er werd opeens verwacht dat middelbare scholieren begrijpend kunnen lezen en uit een tekst bepaalde sommetjes kunnen oplossen. Een schande!

Meer een taaltoets dan een rekentoets.
Zien ze de vragen dan liever zo? Foto: Dylan NG
Eén van de argumenten was dat het meer een taaltoets dan een rekentoets is. Een onderwijzer op het journaal zei zonder blikken of blozen het volgende: "Een voorbeeld van zo'n som is dat er iemand van baan wisselt en dat je de nieuwe situatie moet uitrekenen. Als je niet weet wat 'van baan wisselen' betekent, dan kom je niet ver." Als je les hebt gekregen op het Ibn Ghaldoun kan ik me voorstellen dat je niet weet wat 'van baan wisselen' betekent. Maar als een gemiddelde eindexamenkandidaat niet weet wat 'van baan wisselen' betekent, maak ik me ernstig zorgen over de kwaliteit van ons onderwijs.

Natuurlijk zijn er scholieren die dit echt niet kunnen. Die volgen dan meestal een vakopleiding op het (V)MBO, omdat die ergens anders in uitblinken. Deze scholieren hebben echter helemaal niets met deze toets te maken, zo is vorig jaar ook in een debat door de minister benadrukt.

Scholieren die een theoretische opleiding volgen moeten dus enige reken- én taalvaardigheid hebben. Volgens mij is dat voor een heleboel zaken in het leven een vereiste, dus is het toch alleen maar positief dat deze vaardigheid wordt vastgelegd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten